Kompaniyaning an’anaviy ichki yonuv dvigatellaridan elektromobillarga o‘tish yo‘lidagi kurashi nafaqat VW, balki butun Germaniya avtomobil sanoati oldida turgan keng ko‘lamli muammodir. Yevropaning eng yirik iqtisodiyoti ortib borayotgan raqobat, raqobatbardoshlikning pasayishi va siyosiy beqarorlik bilan yuzma-yuz kelayotgan bir paytda, Volkswagen zavodlarining yopilishi nemis sanoat giganti uchun yangi va qiyin davr boshlanishini ko‘rsatishi mumkin.
Svikkau zavodidagi og‘ir atmosfera
Avgust oyidayoq Volkswagenning Svikkaudagi elektromobillar (EV) zavodi ishchilari xavotirda edilar. Kompaniya tungi smenalarni qisqartirdi va yuzlab vaqtinchalik ishchilarni ishdan bo‘shatdi. Xarajatlarni kamaytirish chorasi sifatida boshlangan narsa tezda inqirozga aylandi: eng mashhur nemis ishlab chiqaruvchilardan biri VW o‘zining 87 yillik tarixida birinchi marta zavodlar yopilishi mumkinligini e’lon qildi. Bu harakat nafaqat Volkswagen muammolariga, balki Germaniyaning sanoat landshaftidagi kengroq muammolarga ham ishora qiladi.
Volkswagen muammolari butun avtomobil sanoatining holatini aks ettiradi
Bu faqat Volkswagenga xos muammo emas. Bu butun dunyodagi eski avtomobil ishlab chiqaruvchilari duch keladigan qiyinchiliklarni aks ettiradi. Hozirgacha muvaffaqiyat qozongan VW dastlab dizel dvigatellarini taklif qildi, keyin esa agressiv tarzda elektromobillarga o‘tdi. Elektromobillarning asta-sekin o‘zlashtirilishi, yuqori xarajatlar va rag‘batlarning yo‘q qilinishi Svikkau kabi zavodlarni zaiflashtirdi.
Avtomobil bo‘yicha mutaxassis Mattias Shmidt "Jon-u tanigacha Volkswagen" deb atagan kompaniyaning bosh direktori Oliver Blyum bu muammolarni hal qilish uchun harakat qildi.
Bu safar VW ortiqcha quvvat muammosiga duch keldi, bu esa ish joylarini tejashdan kompaniya kelajagini ta’minlashga o‘tishni anglatardi. VW nemis zavodlari yiliga 2,7 million avtomobil ishlab chiqarishga qodir, biroq ular 2023 yilda 2 milliondan kam avtomobil ishlab chiqardi, bu bir qancha zavodlar, jumladan, Osnabryuk va Drezdendagi zavodlarning samarasizligini aks ettiradi. Hozir ikkala korxona ham yopilish arafasida.
Siyosiy va iqtisodiy oqibatlar
Volkswagen konsernining yopilishi iqtisodiy va siyosiy oqibatlarga olib keladi. Germaniyaning eng yirik avtomobil ishlab chiqaruvchisi VW kompaniyasining tanazzulga uchrashi mamlakatning iqtisodiy muammolariga bevosita ta’sir ko‘rsatmoqda. Bir paytlar dunyoning eng yirik eksportchisi bo‘lgan Germaniyaning sanoat qudrati muttasil pasayib bormoqda. O‘nlab yillar davomida infratuzilmaga yetarli sarmoya kiritilmagani, energiya narxining oshishi va haddan tashqari tartibga solish mamlakatning raqobatbardoshligini pasaytirdi. Ifo instituti tomonidan 180 nafar iqtisodchi o‘rtasida yaqinda o‘tkazilgan so‘rov shuni ko‘rsatdiki, Germaniya biznes yo‘nalishi sifatida o‘zining jozibadorligini yo‘qotib, hukumatning iqtisodiyotni jonlantirish salohiyatiga yanada to‘sqinlik qilmoqda.
Ishlab chiqarishning pasayishi belgisi
Volkswagenning pasayib ketishi bir paytlar kuchli eksportga yo‘naltirilgan ishlab chiqarish sektoriga asoslangan Germaniyaning iqtisodiy modelining pasayishi haqida ogohlantirishdir. Kompaniyaning urushdan keyingi dastlabki muvaffaqiyati uning jahon bozorlariga, xususan, Xitoyga chiqish salohiyati bilan bog‘liq edi. Biroq, Osiyo bozorlariga qaramlik, ayniqsa, Xitoy ishlab chiqarishining rivojlanishi sharoitida salbiy ta’sir ko‘rsatdi.
VW ning bugungi kurashi global avtomobil sanoatidagi buyuk o‘zgarishlarning ramzidir. Elektromobillarning tobora ommalashib borishi, tartibga soluvchi bosim ko‘plab Yevropa avtomobil ishlab chiqaruvchilarini larzaga keltirdi.
Germaniya inqirozdan chiqa oladimi?
Volkswagen uchun tahdid Germaniyaning biznes joylashuvi sifatidagi kengroq muammolarini aks ettiradi. Garchi mamlakat yuqori darajadagi bozorlarda kuchli sanoat yetakchilariga ega bo‘lsa-da, raqobat muhiti o‘zgardi. Xitoyning hukmronligi va atrof-muhitni muhofaza qilish qoidalarining kuchaytirilishi nemis sanoatining an’anaviy hududlarining erkin nafas olishiga to‘sqinlik qilmoqda.
Kansler Shols va uning hukumati qisqa muddatli saylov tashvishlari va Germaniya iqtisodiyotini jonlantirishni uzoq muddatli ehtiyoj bilan muvozanatlash yo‘lini topishi kerak. Masala shundaki, Germaniya bu safar sanoat giganti sifatida emas, balki toza energiya yetakchisi sifatida yana bir iqtisodiy jihatdan oqilona harakat qila oladimi?
Germaniya iqtisodiyotining kelajagi va uning sanoat o‘ziga xosligi VW kabi kompaniyalar hozirgi notinch vaqtlardan muvaffaqiyatli chiqib keta olishiga bog‘liq. Hozircha VW muammolari XXI asrda eski sanoat modellari ishlamasligi mumkinligini eslatib turadi.